14 июня 2013
Утро в координатах: 60 6.659 N
32 20.518 E (Новая Ладога)
Вечер в координатах: 60 6.659 N
33 43.06 E (Свирь)
Пройденное расстояние за день – 75 км

(for english version scroll down)

Утром проснулись в Свирице. За ночь ничего не изменилось, только погода поменялась не в лучшую сторону. С солнцем нам вообще не везет: все время тучи и дожди, но, видимо, таковы реалии северных просторов. Радует, что вчера искупались в теплой воде Новоладожского канала, помылись и постирались. А вечером был хороший свет. Удалось поснимать детей, приехавших в деревню на лето.

Традиционно попили чая-кофе, и Артем зарядил три термоса с собой в дорогу. Вымокнешь под дождем — чай сильно спасает. И это хорошее подспорье в борьбе со сном, потому что выспаться нормально пока не удавалось. Каждый день стараемся пройти как можно большее расстояние, чтобы к 20-му числу успеть добраться до Соловков.

Решили перед выходом проверить эхолот. По закону подлости работать он отказался. Жвачка Мякишева уже не помогала — пришлось искать паяльник. Он нашелся недалеко от пирса, в доме, где отдыхает экипаж «Грача». Тут же Алексей примастачил провод, собрал корпус эхолота — и все снова заработало. Без него было бы трудно: маршрут никому не знакомый, шаг вправо-влево от фарватера — расстрел. Сразу же мель. Приходится постоянно контролировать показания прибора. Мель нам уже знакома (а мне страшна еще с тех пор, как я на границе Ямало-Ненецкого и Коми забурил в песок огромный БТТ).

Под мотором вышли из канала, взяли курс на фарватер и решили наконец-то попробовать паруса! Ветер способствовал: для первой тренировки поднятия-спуска и управления его было достаточно. Подняли грот, он заработал, и ветер понес Freelancer по водам Свири. Понес, конечно, громко сказано, но мы двигались! Километра 3 в час, потихонечку, но шли!

Все работает нормально — время поднимать геную! Поймали ветер. Лодка пошла быстрее. Поднять геную — полдела. Еще нужно было понять, как это всё сворачивается обратно! Провозившись с полчаса у закрутки, мы с Артемом поняли, как крепить конец, потянув за который можно свернуть стаксель (второе название генуи). Еще немного поковырялись, поэкспериментировали, но и в этот раз закрутка не заработала. Конец выпадал из паза закруточного барабана и запутывался. Нужно было менять угол троса по отношению к барабану. И тут нашелся нужный блок, через который мы пустили закруточный трос. Еще немного поэкспериментировали, пару раз спустили-подняли, и все заработало.

Первое время шли хорошо, около 8 км/ч, но потом, на поворотах, ветер стал менять направление. То дул, то переставал из-за леса по берегам. Нас атаковали местные штурмовики, пауты (оводы). Скорость сильно снизилась: наши изможденные тельца стали отличной мишенью для этих беспощадных насекомых. Позже мы опытным путем выяснили, что причиной «атаки» был не только медленный ход, но и белый цвет парусов. Оводы залетали под тент, кружили вокруг нас, а Артем сидел на носу, словно в пчелином улье. Странно, но местные пауты имеют пчелиный окрас — желтый с черным. Как только мы включили «железного Феликса» (так назвал Климов наш двигатель!) и опустили паруса, скорость немного возросла (с 3 до 7-8 км/ч). «Штурм» прекратился тот же час.

Шли под «железным ветром» где-то с 16.00… до 11 вечера, когда мы подобрались к первому на нашем пути шлюзу. Я вызвал диспетчера, он попросил немного подождать «Механика Толмасова» (большое судно, шедшее в 40-50 минутах от нас ниже по течению). Пришвартовались к стене. Главная забота была — не пробить и не побить борта. Приходилось постоянно отталкивать нос от бетона (кранцы не помогали). Показалось, что ждали совсем недолго, м вот уже «Толмасов» показался из-за поворота. Он прошел первым —мы зашли за ним и пришвартовались у 8-го крюка. Держали концы руками, чтобы потом оперативно сняться.

Диспетчер попросил нас быть осторожными. И вот он — подъем. За стенкой шлюза растет трава, стоит монумент «Серп и Молот», проложен асфальт, стоят здания… А снизу ничего не было видно. Мы решили, что нас подняли на 10 метров.

Ворота шлюза открылись. «Толмасов» вышел. Мы двинулись за ним. Диспетчер пожелал нам счастливого пути, мы поблагодарили его от имени всей команды Freelancer.

Было уже темно, нужно было искать стоянку. Справа по борту увидели пирс и баржи. Решили встать к барже. Рядом стояло судно, как мы решили, что-то типа заправочного. Мы опустили кранцы, пришвартовались, и появился местный рабочий, который сказал, что с утра у нас могут быть проблемы из-за начальства. Но нам уже было не до этого, долгий и местами нервный переход отобрал все силы.

Артем приготовил ужин. Уснули… Нужно выспаться, чтобы завтра пройти еще один шлюз. И попытаться подойти как можно ближе к Онеге. Лучше — заночевать на входе в нее. Соловки нас ждут.

Текст: Александр Аксаков
Фотография: Алексей Мякишев и Олега Климов

——————————
14 of june 2013
Morning in the following coordinates: 60 6.659 N
32 20.518 E (Новая Ладога)
Evening in the following coordinates: 60 6.659 N
33 43.06 E (Свирь)
Distance per day – 75 km

In the morning we woke up at Sviritsa. During the night nothing has changed, except the weather: it is changing, and not for the better. We have no luck with the sun at all, there are clouds and rains all the time, but, probably, this is the reality of the northern expanse. The good thing is that yesterday we bathed and laundered in warm water of the Novoladozhsky channel. More of it, there was a good light in the evening and we managed to take pictures of children who came to the country for the summer.

Traditionally, we have drunk tea and coffee, and Artem has loaded three thermoses of these drinks to the road. If you get wet in the rain, tea helps greatly. Also it helps good not to fell asleep because we didn’t manage to sleep normal yet. Each day we try to pass as long distance as it is possible to get the Solovki to 20th.
We decided to examine the echo-sounding before going. By Murphy’s law it refused to work. The Mjakishev’s gum didn’t help any more and we had to look for a soldering iron. It was found not far from the pier, in the house where the crew of «Grach» has a rest. Alexey immediately attached a wire, assembled the echo-sounding body and everything has worked as usual. It would be rather difficult without it: nobody knew the route, a step to the right — to the left from a waterway and we could run aground. We have to monitor readings constantly. The bank is already familiar to us (and I am still afraid since I spudded a huge armored tank in the sand on border of Yamal-Nenets and Komi).

Using the motor we left the channel, headed for a waterway and at last decided to raise the sails! The wind favored us … For the first training of a raising-lowering and its management it was enough. We have lifted a grotto, it has worked and the wind has carried «Freelancer» on waters of Sviri. ”Carried” it is quite overstated, of course, but we moved! 3 km per hour, slowly but we have moved!

Everything goes fine! It is time to lift the genoa! We have caught a wind and the boat has gone faster. To lift genoa is half the battle. Also we had to figure out how to turn off it back! Having struggled with the spin for about half an hour, Artem and I have understood how to fix the rope pulling for which the staysail (the second name of genoa) can be roll up. We have spent some time experimenting but anyway it hasn’t worked. The rope has dropped out of a spin cylinder groove and has tangled. We had to change the angle of the cable relative to the cylinder. And then we found the needed block through which we put a spinning cable. Having experimented a little bit more, we downed and upped it few times, and everything went right.

For some time we have gone well, about 8 km/h, but then, on bends, the wind began to change its direction. That blew, and then stopped because of wood on the banks. We were attacked by local storm troopers — gadflies. Our speed fell sharply — our exhausted bodies became an excellent target for these ruthless insects. Later we learned by the hard way that «the attack» reason was not only a slow progress, but also white colour of our sails. Gadflies flew under the awning, circled around us, and Artem sat on the bow, as if in a beehive. It is strange, but local gadflies have beer colour — yellow and black. As soon as we have turned on the «Iron Felix» (as Klimov named our engine!) and downed the sails, speed has increased a little (from 3 to 7-8 km/h). «Storm» has stopped the same moment.

We went under the «iron wind» sometime from 16.00 … till 11 evenings when we have gone up to the gateway the first in our way. I called the dispatcher, he has asked to wait a little for «Mechanic Tolmasov» (the big ship going little bit low on a current in 40-50 minutes from us). And we have moored to a wall. The main problem was not to punch and not to beat a board. We had constantly to push away the bow from the concrete (the fenders didn’t help). As it seemed we waited not so long! And now, «Tolmasov» appeared from the bend. It has passed in the first turn and we have come behind it and moored at 8th hook. We held the ropes in hands so that then to move on fast.

The dispatcher told us to be careful. And here it is – the rise. Behind the gateway wall the grass grows, there is a monument «Hammer and Sickle «, asphalt is laid, there are some buildings …Nothing of these could be seen from the bottom. We decided that we were lifted on 10 metres.

Sluice gate has opened. «Tolmasov» has left. We have gone behind it. The dispatcher has wished us happy journey, we have thanked him on behalf of all «Freelancer» crew.

It was already dark – we had to look for the mooring. On the right of a board we have seen a pier and barges and have decided to stand near the barge. Nearby there was a ship as we have thought, something like filler. We have put the fenders, moored, and at that time the local worker appeared and told that since morning we could have some problems because of the heads. But we haven’t paid attention to this — the long and some times nervous pass took away all our power.

Artem cooked the supper. And we fell asleep … It is necessary to sleep so that tomorrow to pass one more sluice and try to approach to Onega as more close as it is possible. It is better to spend the night at an entrance on it. The Solovki is waiting for us.

Text: Aleksander Aksakov
Foto: Aleksey Myakishev and Oleg Klimov
Translation: Natalya Shishkina